اگر گوگل را بزرگترین خیابان دیجیتالی جهان در نظر بگیریم هدف سئو سایت این است که کسب و کار شما را به مغازه برِ خیابان تبدیل کند زیرا سئو (SEO) اکسیر راه یافتن به صفحه اول گوگل است. از این رو سئولرن در این مقاله قصد دارد شما را با این موضوع که سئو چیست؟ آشنا کرده و اهمیت آن را برای سایت و کسب و کارتان شرح دهد. سئو مخففSearch Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.
در دنیای امروز که کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خرید محصولات یا دریافت خدمات ابتدا به سراغ گوگل می روند نادیده گرفتن سئو مساوی با واگذار کردن مهم ترین منبع ترافیک و مشتریان به رقیب است. این مقاله در سئولرن نقشه راه جامع شما برای درک کامل این مفهوم بوده که در این راهنما به صورت عمیق توضیح می دهیم سئو چیست چه اهمیتی دارد چگونه کار می کند و شما چگونه می توانید با استفاده از بهترین استراتژی ها جایگاه سایت خود را در رتبه بندی گوگل بهبود دهید.
سئو
سئو نه برنامه و نرم افزار است و نه ابزاری مثل سرچ کنسول و در واقع سئو مجموعه ای از دستورالعمل ها و تکنیک های مداوم بوده که به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می نماید تا صفحات سایت شما را در نتایج جستجو بهتر درک و در نتیجه رتبه بهتری کسب کنید. این فرآیند یک رابطه دوطرفه با موتور جستجو است. شما در سایت خود بر اساس قوانین و معیارهای گوگل عمل نموده و در عوض از آن ترفیع رتبه دریافت می کنید. هر چه جایگاه سایت شما بالاتر باشد آدم های بیشتری شما را می بینند و روی سایت شما کلیک کرده و ترافیک بیشتری به سایت شما وارد می نمایند.
سئو به زبان ساده عبارت است از بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو و یعنی باید اهمیت ویژه ای برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل قائل شوید. سئو را می توان یک فرآیند بی پایان و تکرار پذیر دانست که هدف نهایی آن کسب رضایت کاربران بوده و کسب رتبه در نتایج گوگل یکی از دستاوردهای جانبی آن محسوب می شود. بسیاری از افراد سئو را یک پروژه مقطعی یا یک کار خاص می بینند اما سئو یک فرآیند است که باید برای نتیجه گرفتن انجام شود و مداوم و همیشگی بوده و پایان ندارد.
سئو فرآیندی پیچیده زمانبر و مستمر است که شامل فعالیت های متنوع بوده و اجرای آن به دانش و تجربه نیازمند دارد. سئو شامل مجموعه راهکارهایی برای بهبود کارایی سایت و تولید محتوای با کیفیت است.
چرا سئو سایت حیاتی است؟
بدون سئو سایت شما عملا وجود خارجی ندارد. کاربران در طول روز میلیاردها جستجو در گوگل برای خرید یک محصول یا پیداکردن جواب سوالاتشان انجام می دهند. گوگل بزرگ ترین منبع ترافیک سایت شماست که کاربران هم به چشم مرجعی برای پیداکردن جواب هایشان به آن اعتماد دارند و هم آن را بازار بزرگی برای خرید مایحتاج می بینند.
برای اینکه بتوانید گوشه ای از این ترافیک را به سمت سایت خود هدایت کنید کافی است در نتایج بالای گوگل ظاهر شوید زیرا بیش از ۸۵ درصد کاربران حتی یک قدم پایشان را از صفحه اول گوگل آنطرف تر نمی گذارند و سه نتیجه اول جستجو ۵۰ درصد کل کلیک ها را به خود اختصاص داده اند و همچنین نرخ کلیک رتبه اول می تواند ۱۰ برابر رتبه دهم باشد.
بنابراین هر چه رتبه بالاتری در بین نتایج داشته باشید شانس کلیک روی سایت شما بیشتر است.
پایداری و بازگشت سرمایه
سئو باعث ایجاد ارزش افزوده ای پایدار برای کسب و کار شما می شود که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خود تا مدت ها برای شما سودآور خواهد بود. نرخ تبدیل به مشتری در سئو بالا است و هزینه آن در مقایسه با همه روش های دیگر بازاریابی پایین تر می باشد. در واقع سئو یکی از بهترین و موثرترین ابزارها برای جذب ارگانیک و رایگان مخاطب بوده و باعث زیاد شدن فروش محصولات و افزایش درآمد شما می شود.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو به طور خاص گوگل مثل یک کتابخانه بزرگ و دیجیتالی هستند و به جای ذخیره کتاب ها میلیاردها صفحه وب را فهرست و رتبه بندی می کنند. گوگل در سه مرحله اصلی صفحات وب را پیدا کرده و درک می کند و سپس به کاربران نمایش می دهد.
خزش (Crawling)
در مرحله خزش ربات های گوگل که به آن ها خزنده یا Crawler گفته می شود صفحات جدید را کشف و شناسایی کرده و تمام صفحات مرتبط را زیرورو کرده و محتواها را مانند متن تصاویر و ویدئوها دانلود می کنند.
نمایه گذاری (Indexing)
در مرحله نمایه گذاری گوگل فایل های خزش شده را تجزیه و تحلیل نموده و اطلاعات را (اگر شایسته بداند) در ایندکس گوگل که یک بانک اطلاعاتی بزرگ است ذخیره می کند. ایندکس به معنای ثبت محتوای سایت در موتورهای جستجو است.
رتبه بندی (Ranking)
وقتی کاربر عبارتی را جستجو می کند گوگل با استفاده از نرم افزارهای پیچیده که به آن الگوریتم گفته می شود بانک اطلاعاتی خود را بررسی می نماید. گوگل مرتبط ترین معتبرترین و تخصصی ترین نتایج را بر اساس یک سری قاعده و قانون انتخاب و در نتایج جستجو نشان می دهد. رضایت گوگل در گرو رضایت کاربر است و گوگل از طریق الگوریتم هایی با بیش از ۲۰۰ عامل مختلف مانند URL کلمه کلیدی تازگی محتوا و اعتبار آن مرتبط ترین و بهترین پاسخ را به کاربر نشان می دهد.
مثلث سئو جدید
تمام ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل در نهایت تحت ۳ فاکتور کلیدی قرار می گیرند که به آن مثلث سئو جدید می گویند:
ارتباط (Relevance): ارتباط موضوعی صفحه با عبارت جستجو شده توسط کاربر.
اعتبار (Authority): داشتن بک لینک های با کیفیت از دامنه های مختلف.
تجربه کاربری (User Experience): کاربر از حضور در صفحه لذت ببرد.
هر صفحه ای که این ۳ فاکتور را بهتر رعایت کرده باشد در رتبه اول گوگل قرار می گیرد.
برای دستیابی به درک عمیق از نحوه کار الگوریتم های گوگل و کسب رتبه های برتر می توانید در دوره جامع سئو سئولرن شرکت نمایید زیرا ما در سئولرن مسیر یادگیری را از داده تا دانایی به خوبی تشریح کرده ایم.
انواع سئو
تکنیک های بهینه سازی سایت در ۳ ستون تقسیم می شوند و برای کسب و حفظ رتبه خوب در گوگل باید در هر سه جبهه قوی ظاهر شوید. این سه ستون شامل سئو داخلی سئو تکنیکال و سئو خارجی هستند.
سئو داخلی (On page SEO)
سئو داخلی یا On page SEO مربوط به بهینه سازی صفحات داخلی سایت و محتوای آن است که با سئو داخلی خیال گوگل از بابت استاندارد بودن محتوای شما راحت می شود. فعالیت های کلیدی سئو داخلی عبارتند از:
- تحقیق کلمات کلیدی که اولین و مهم ترین قدم در سئو است. پیدا کردن کلمات یا عباراتی که مخاطبان هدف شما برای جستجوی اطلاعات محصولات یا خدمات مورد نیاز خود از آن ها استفاده می کنند.
- تولید محتوایی که برای مخاطب فایده داشته و به طور کامل با قصد جستجوی کاربر (User Intent) همخوان باشد.
- استفاده درست از تگ های عنوان (H1 H2 H3) و نگارش محتوای جامع و قابل فهم.
- استفاده از کلمه کلیدی در Title Tag و Meta Description با طول بهینه.
- لینک دادن به صفحات مرتبط داخلی سایت خودتان.
- استفاده از آدرس های کوتاه مرتبط و شامل کلمه کلیدی.
سئوی محتوا (Content SEO) که بر کیفیت نگارش و ساختاردهی محتوا تمرکز دارد بخش مهمی از سئو داخلی است که در این مرحله باید مطمئن شوید کلمه کلیدی اصلی صفحه در ۱۰۰ کلمه اول محتوا استفاده شده اند.
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو تکنیکال مربوط به بهینه سازی مسائل فنی داخل سایت است و به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات را بدون مشکل خزش و ایندکس نمایند. برخی از افراد سئو تکنیکال را جزئی از سئو داخلی می دانند.
فعالیت های مهم سئو تکنیکال شامل موارد زیر است:
- هر چه سرعت لود شدن صفحات بیشتر باشد تجربه کاربری بهتری ایجاد می شود.
- بهینه سازی سایت برای نمایش صحیح در تلفن همراه.
- داشتن گواهینامه SSL و استفاده از پروتکلHTTPS
- یک فایل XML که آدرس صفحات مهم وب سایت را فهرست کرده و به گوگل کمک می کند صفحات را پیدا نماید.
- کدهای استانداردی که به گوگل در درک بهتر مطالب سایت کمک می کنند.
- بهینه سازی سایت برای اینکه ربات های گوگل بتوانند صفحات بیشتری را خزش کنند.
- کنونیکال برای جلوگیری از محتوای تکراری و مشخص کردن نسخه اصلی صفحه.
سئو خارجی (Off page SEO)
سئو خارجی شامل فعالیت هایی است که خارج از سایت شما برای بهبود جایگاه انجام می شود. هدف اصلی سئو خارجی افزایش اعتبار (Authority) سایت شما خواهد بود. مهم ترین عنصر سئو خارجی بک لینک ها (Backlink) یا لینک های دریافتی از سایت های دیگر است. بک لینک تاثیرگذارترین فاکتور رتبه بندی است و قوی ترین سیگنال سنجش اعتبار یک سایت می باشد.
فعالیت های سئو خارجی عبارتند از:
دریافت لینک از سایت های معتبر و مرتبط.
انتشار محتوای با کیفیت در رسانه های پرمخاطب که حاوی لینک به سایت شما است.
نگارش مقاله در وبلاگ سایت های دیگر و دریافت بک لینک رایگان.
افزایش آگاهی از برند و سیگنال های اجتماعی.
مهم تر از کمیت لینک ها کیفیت آن ها است که یک بک لینک از صفحه ای با اعتبار بالا ارزش بیشتری نسبت به صدها بک لینک بی ربط و بی اعتبار دارد.
بهترین استراتژی سئو
روش های سئو سایت به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که نشان دهنده رویکرد شما در قبال قوانین گوگل هستند.
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
این روش ها قانون مورد تایید موتورهای جستجو و منطبق با اخلاقیات هستند و ویژگی های بسیاری دارند از جمله:
ماندگاری و پایداری بالا که نتایج به دست آمده پایدار و طولانی مدت هستند.
تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند و کمک به گوگل برای درک راحت تر سایت.
سادگی صبر و صداقت سه ویژگی اصلی در سئو کلاه سفید می باشد.
این روش بهترین و پاکترین راه برای بهینه سازی سایت بوده اما کمی طول می کشد تا به ثمر بنشیند.
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
این روش ها شامل استفاده از روش های غیرقانونی اسپم و فریب گوگل و کاربر برای بالا بردن سریع رتبه سایت هستند که دارای ویژگی های می باشد از جمله:
- دور زدن قوانین گوگل
- ممکن است خیلی سریع به جایگاه اول برسید اما به همان سرعت نیز توسط گوگل جریمه یا پنالتی شده و از نتایج حذف می شوید مثلا خرید بک لینک فله ای کامنت های اسپم و محتواهای کپی و تکرار بیش از حد کلمات کلیدی.
سئو کلاه سیاه مثل اثر استامینوفن بر روی درد عمل می کند دیر یا زود اثر آن از بین رفته و درد دوباره شروع خواهد شد.
سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)
این استراتژی چیزی بین سیاه و سفید است که در این روش ها از تکنیک هایی استفاده می شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی تشخیص شان برای ربات های گوگل نیز ساده نیست و دارای ویژگی هایی می باشند. خرید رپورتاژ با کیفیت در فواصل زمانی مختلف یا ساخت وبلاگ های اختصاصی برای لینک سازی که این روش ریسک کمتری نسبت به کلاه سیاه دارد اما قوانین گوگل در مورد آن مبهم است.
سئولرن تاکید می کند که بهترین راه برای موفقیت پایدار تمرکز بر سئو کلاه سفید و تولید محتوای ارزشمند می باشد.
فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی گوگل
برای بهبود وضعیت رتبه و سئوی سایت باید اصول ثابت و تدابیر گوگل را دنبال کرد که در ادامه به چهار عامل تاثیرگذار اصلی در سئو سایت می پردازیم:
تولید محتوای مرتبط و منطبق با نیت کاربر
نشان دادن نتایج مرتبط با جستجو به کاربران از مهم ترین اولویت های گوگل است. محتوا باید فراتر از ارتباط موضوعی با سرچ اینتنت یا هدف جستجوی کاربر همخوانی داشته باشد.
کاربران معمولا برای ۴ هدف اصلی جستجو می کنند:
- اطلاعاتی که به دنبال کسب اطلاعات پایه.
- تحقیقات تجاری که در فاز بررسی قبل از خرید.
- خرید یا معاملاتی که قصد خرید یک محصول یا خدمت.
- ناوبری که به دنبال یک سایت خاص.
اگر می خواهید رتبه بهتری بگیرید محتوای شما باید مناسب ترین پاسخ به هدف و خواسته کاربر باشد به عنوان مثال برای عبارات اطلاعاتی مثل سئو چیست محتوای بلاگ و برای کیوردهای خرید مثل خرید ساعت صفحه محصول مناسب است.
تولید محتوای با کیفیت و منحصربه فرد
محتوای باکیفیت و مفید یکی دیگر از اصول ثابت و اولیه گوگل برای رتبه بندی است.
ویژگی های محتوای با کیفیت باید جامع و قابل فهم بوده و علاوه بر پاسخ دادن به سوال اصلی ابعاد مختلف موضوع را پوشش داده و همچنین از جملات و پاراگراف های ساده و کوتاه استفاده گردد یعنی طوری بنویسید که هم کودک ۹ ساله متوجه موضوع شما شود و هم استاد ۹۰ ساله فیزیک کوانتوم و محتوای شما باید حرف جدید و ارزشمندی برای گفتن داشته باشد صرفا تلفیق چند محتوای برتر نبوده و بر اساس تحقیقات عمیق علم و تجربه خود افراد تهیه شده باشد. متن باید راحت و بدون زحمت خوانده شود و استفاده از تصاویر آیکون ها و ایجاد فضای خالی به خوانایی کمک می نماید. شما می توانید در سئولرن با اصول تولید محتوای با کیفیت آشنا شده و بیاموزید چگونه محتوایی بنویسید که گوگل آن را بهترین پاسخ به نیاز کاربر تشخیص دهد.
تجربه کاربری عالی (UX)
وب سایت های کاربرپسند برای گوگل عزیزتر بوده و رتبه خوبی در نتایج کسب می کنند. تجربه کاربری یکی از سه ضلع اصلی سئو جدید است.
Core Web Vitals معیارهایی که گوگل برای اندازه گیری سرعت صفحه استفاده می کند.
HTTPS داشتن گواهینامه SSL برای امنیت.
موبایل فرندلی (Mobile Friendly) سازگاری سایت با موبایل
پاپ آپ هایی که تمام یا بیشتر صفحه را اشغال می کنند و کاربران را آزار می دهند.
Pogo Sticking بازگشت سریع کاربر از صفحه سایت به نتایج جستجو که یک رویداد منفی است.
زیاد بودن کلیک یک صفحه در نتایج جستجو نسبت به سایر صفحات
ساختار سایت باید طوری طراحی شده باشد که کاربر بدون هیچ مشکلی در آن بچرخد و همه دکمه ها و فرم ها را پیدا نماید.
اعتبار و اتوریتی (لینک سازی خارجی)
اعتبار خود را بسازید. گوگل از چندین سیگنال برای سنجش قابل اعتماد بودن سایت استفاده می کند که قوی ترین آن ها بک لینک ها هستند.
دامین اتوریتی (Domain Authority) به قدرت یک وب سایت برای کسب رتبه در گوگل اشاره داشته که هر چه وب سایت بک لینک های با کیفیت تری داشته باشد اتوریتی بالاتری دارد.
روش های ساخت بک لینک قانونی و افزایش اعتبار:
- تولید محتوای با ارزش که تولید گزارش آمار و ارقام منحصر به فرد یا اینفوگرافیک های جذاب باعث می شود کسب و کارهای مرتبط به صورت طبیعی به شما لینک دهند.
- پست مهمان که نوشتن مقاله برای انتشار در بلاگ سایت دیگر که در دل آن یک بک لینک به سایت خودتان جای داده است.
- رپورتاژ آگهی که خرید رپورتاژ با کیفیت در یک سایت معتبر است. این روش جزو سئو کلاه خاکستری بوده و ریسک کمتری دارد.
تفاوت سئو با تبلیغات در گوگل
بازاریابی موتورهای جستجو به دو بخش جذب ترافیک بدون پرداخت هزینه (سئو) و تبلیغ با پرداخت هزینه تقسیم می شود. نتایج جستجو در SERP معمولا شامل نتایج ارگانیک (از طریق سئو) و نتایج پولی با برچسب Ad یا Sponsored هستند. سئو و تبلیغات هر دو از استراتژی های مهم دیجیتال مارکتینگ می باشد اما سازوکار متفاوتی دارند .
| ویژگی | سئو و نتایج ارگانیک | تبلیغات در گوگل و نتایج پولی |
| هزینه ترافیک | رایگان بوده اما به زمان و تلاش زیاد نیاز دارد | مستلزم پرداخت هزینه بابت هر کلیک است |
| سرعت بازدهی | فرایندی طولانی مدت است و ماه ها طول می کشد | به محض ساخت کمپین می توانید در صفحه نتایج حضور داشته باشید |
| هدف اصلی | جذب ترافیک ارگانیک و ایجاد ارزش افزوده پایدار | هدف اصلی افزایش فروش آنی است |
| تاثیر بر رتبه | رتبه سایت را در گوگل بالا می برد | تبلیغات هیچگاه تاثیر مستقیمی بر رتبه سئو سایت شما ندارد |
توجه اشته باشید که نمی شود گفت یکی از این دو استراتژی از دیگری بهتر است زیرا سئو و تبلیغات گوگل مکمل یکدیگرند و می توانند معجزه کنند. ما در سئولرن به شما یاد می دهیم چگونه با ترکیب استراتژی های سئو و بازاریابی محتوا ترافیک رایگان خود را به حداکثر برسانید و سهم بیشتری از بازار دیجیتال داشته باشید.
امیدواریم با مطالعه این مقاله جامع به خوبی متوجه شده باشید سئو چیست و چه نقش حیاتی در موفقیت کسب و کار شما دارد.
سئو یک جنگ است یک مسابقه بی پایان و یک چرخه از تحلیل برنامه ریزی و اجرا که در نهایت به خلق ارزش برای مخاطب محتوا ختم می شود. برای موفقیت در این فرآیند طولانی مدت به تحلیل و نظم و استمرار نیاز است. سئولرن به عنوان مرجعی تخصصی در حوزه آموزش سئو توصیه می کند:
- یادگیری را شروع کنید زیرا سئو در مفهوم ساده و در اجرا پیچیده است. یادگیری این حوزه برای مدیران سایت امری واجب می باشد.
- محتوای یونیک و باکیفیت تولید کنید و روی محتوایی سرمایه گذاری نمایید که مشکل مخاطب را حل کرده و پاسخگوی تمام ابعاد جستجوی او باشد.
- صبر داشته باشید چون سئو فرایندی کند اما همیشگی است.
سئو سایت یک سرمایه گذاری بلند مدت است که بازگشت سرمایه عالی دارد. اگر به دنبال کسب جایگاه برتر در گوگل هستید و می خواهید رقبای خود را پشت سر بگذارید باید با دانش و تجربه کافی وارد این حوزه شوید.
اگر می خواهید سئو را یکجا بیاموزید و به یک متخصص سئو تبدیل شوید فرصت را از دست ندهید و اطلاعات دوره جامع سئو سئولرن را مشاهده کنید. سئولرن راهنمای شما در مسیر موفقیت دیجیتال خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید